Fråga:

Exakt när och vad är ägglossning?
Är det redan när hormoner initierar äggstockarna eller först när ägget passerat "tratten" och nått äggledarna. Eller är det hela den processen?

Svar:

Hej! Vid en sökning på ordet "ägglossning" på 1177s hemsida www.1177.se ges informationen: Äggen finns i äggstockarna som finns inne i magen. När ett ägg är moget lossnar det från äggstocken och fångas upp av äggledaren. Det lossnar ungefär ett ägg i månaden. I äggledaren kan ägget bli befruktat av en spermie. Spermier kan överleva i äggledarna i cirka fem dygn. De kan vänta in ett ägg. När ett ägg har lämnat äggstocken behöver det bli befruktat inom ungefär ett dygn, sedan är det för sent. Om du vill veta mer kan du söka vidare på "mens" på www.1177.se. Du kan också gå till RFSUs hemsida www.rfsu.com och söka på ägglossning. Där finns det också bra information.
Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom naturvetenskap och medicin