Fråga:

Hej! - Skulle vara mycket tacksam för att få veta hur vädret var på Åland (Mariehamn t ex) från mitten av december 1937 till mitten av januari 1938.

Svar:

Hej! Jag har frågat den finska metereologiska institutet och ett svar från dem kan du läsa här nedan: ”På vår öppna data har vi inte observationer från 1930-talet. Jag vet inte, har det varit observation station på Åland så länge sedan. Nyvarande stationer har inte varit på 1930-talet. https://sv.ilmatieteenlaitos.fi/observation-stationer. Du kan ringa till Klimat service 0600 1 0601 (kl. 9-15) eller skicka e-post: [ilmastopalvelu@fmi.fi.|mailto:ilmastopalvelu@fmi.fi.] De kan hjälpa dig mer.” När det gäller öppen data på från Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut finns inte Åland med. Den väderstation som står närmast Åland heter Understen och där i tabellen nedan ser du lufttemperaturen under de 4 vintermånaderna. Länken till öppen data: https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airTemperatureMeanMonth,stations=inactive,stationid=108170
Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom naturvetenskap och geografi