Fråga:

Hej,
Inom varje ämne finns det ju enormt många böcker. Hur går man tillväga för att hitta en bok om säg tex artificiell intelligens som av experter och/eller vanligt folk anses som en av de "bästa"? Bästa är ju så subjektivt såklart men ni förstår nog vad jag menar. Själv kollar jag ofta betyg på goodreads.com samt olika bästalistor och liknande. Vad finns det mer för sätt och tex webbsajter för detta?
Hälsningar
Jesper

Svar:

Ledsen för sent svar, men jag tror att frågan kändes överväldigande att sätta ord på. För frågan som kanske ter sig enkel är väldigt svår att besvara. För den innehåller så många "det beror på". "Vad ska boken användas till?" är oftast där vi börjar. En populärvetenskaplig text som är tillgänglig för gemene person, funkar förmodligen inte om du ska skriva en avhandling eller annan text på en fackmässig nivå. Inom alla ämnen finns det referenstexter, är dessa de bästa eller är det en nyare text som vore bättre (för oftast tar det ju ett tag innan en text blir betraktad som en referens)? Innebär bättre att boken innehåller de senaste rönen i ämnet eller att den förklarar på ett sätt som är lättförståelig? Innan vi helt försvinner ner i det bibliotekariska kaninhålet så ger jag dig några enkla hållpunkter:

  • Är det en populärvetenskaplig bok du är på jakt efter är Google min bästa vän när jag börjar undersöka. Goodreads som du nämner är ett bra verktyg likaså bookriot. Ofta hittar du enkla länklistor som till exempel Boksidan.net via en internetsökning.

  • Du kan säkert hitta recensioner i dagspressens kultursidor både den svensk (som exempelvis DN) och utländsk (The Guardian).

  • Vad det gäller vetenskapliga texter som snarare vänder sig mot ämnesexperterna tenderar det till bli lite klurigare. Om "bästa" är detsamma som referenstext inom ett ämne, då kan litteraturlistor från grundkurserna i ett ämne på universitetsnivå vara en start, likaså källhänvisningar i uppsatser och avhandlingar. För en referenstext är ju per definition en text som det refereras till på kors och tvärs. På DIVA publiceras de flesta svenska uppsatserna från svenska lärosäten.

Jag hoppas detta hjälper dig lite grand.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom biblioteksfrågor