Fråga:

Hej. Jag undrar vad det är som gör att knäcken ibland börjar bubbla när man häller i het smet i formarna. Knäcksmeten är alltså nära kokpunkten, men har slutat koka när man häller, men sedan börjar det bubbla ("koka") igen när man häller i. Jag har faktiskt redan frågat en person som doktorerat i fysik och en annan som är promoverad ingenjör och de gissar båda att smeten reagerar med något i formen. Men de är ju inte kemister så vi vet inte säkert. Därför frågar jag er om ni kan finna svaret. Frågan är alltså; reagerar knäcksmeten med perfluorerade ämnen/andra ämnen i knäckformar så att det ser ut som att det kokar? (alternativet skulle vara att kokpunkten sänks av ämnen i formarna, men det alternativet känns mindre troligt). Tack!

Svar:

Trots idoga sökningar var den bästa möjliga "förklaringen" jag kunde hitta var i ett recept för kola. "Fördela knäcksmeten i knäckformar med hjälp av två skedar. Bubblar knäckmassan upp när du lägger den i formen får du röra runt och vänta ett par minuter så att knäcken svalnar något innan den skedas upp i formarna." (Källa: http://www.kakboken.se/recept/vegansk-kola-amp-knck) En annan tanke jag var förvisso att ibland samlas luft under smet, som till exempel när man bakar sockerkaka som då bubblar upp. Det känns lite väl långsökt. Vill du verkligen få ett svar på din fråga kan du prova att ställa din fråga till en kemist. De flesta universitet har en frågetjänst som heter "Fråga en forskare", som till exempel Linköpings universitet https://liu.se/artikel/fraga-en-forskare-kemi eller Uppsala universitet https://www.kemi.uu.se/samverkan/fraga-en-forskare/.
Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom naturvetenskap och teknik, industri och kommunikationer