Fråga:

Jag håller på att läsa Bellmans Epistel 48 "Solen glimmar blank och trind" där det finns flera ord som är svåra att förstå. Jag undrar om det finns ett lexikon eller ett annat hjälpverktyg där man kan slå upp ord från 1700-talet?

Svar:

Jag skulle rekommendera dig Svenska akademiens ordböcker på nätet. Där kan du samtidigt söka i Svenska Akademiens ordlista, Svensk ordbok och Svenska Akademiens ordbok. Den senare "är en historisk ordbok som beskriver svenskt skrift­språk från 1521 till våra dagar". Hoppas att det ska hjälpa dig, annars får du gärna höra av dig igen!
Har du en fråga?

Skicka en fråga till våra bibliotekarier eller sök i vårt frågearkiv.

Fler frågor